שאלה

שאלה למכון "מעגלי קשב" ברעננה:
אני אמא לשני ילדים, האחד לומד בכיתה ג' והשני בכיתה ח'.
בית -הספר המליץ שאערוך לילדי אבחונים הבודקים לקויות למידה. מה ההבדל בין לקויות למידה לבין הפרעות קשב וריכוז? האם יש צורך באבחונים שונים לילדים בגילאים שונים? מתי כדאי לעשות אבחון? מי רשאי לבצע האבחונים? האם האבחונים מוכרים ע"י בתי- הספר ?

תשובת מכון "מעגלי קשב" ברעננה ע"י מנהלת המכון אורית דניאלי –

עובדות חשובות על לקויות למידה:
לקויות למידה הינן קושי מתמשך ברכישה ובשימוש במיומנויות כמו שפה, קריאה, כתיבה וכישורי לשון. מקובל להניח כי כ -15% מהתלמידים סובלים מלקות למידה ברמות שונות. על פי רוב אדם לקוי למידה הוא בעל אינטליגנציה תקינה ומעלה. ילד לקוי למידה צפוי להיתקל בקשיים משמעותיים בביה"ס ובתפקודים חשובים אחרים. עקב כך התלמידים צוברים פערים הולכים וגדלים בתפקודים השונים.
אין "תרופה" לתקן את לקויות הלמידה אך מאבחן מיומן ידע להציע כלים כדי "לעקוף" את הקושי תוך שימוש בצדדים החזקים של הילד.

הפרעת קשב וריכוז (ADHD ) הינה אחת התופעות השכיחות ביותר בילדים בכל העולם, ומקורה נוירולוגי – גנטי. היא קיימת בשכיחות של מעל 5% מאוכלוסיית הילדים.
ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז מתקשים להתרכז לאורך זמן, מוסחים בקלות, מפוזרים ולא מאורגנים. לעתים סובלים מהיפראקטיביות, נמצאים בתנועה מתמדת, מתקשים לשבת על כסא לאורך זמן, תזזיתיים ופטפטנים.
אימפולסיביות אף היא אופיינית, הם פועלים ללא מחשבה תחילה, מתקשים לדחות סיפוקים, מסתכנים ומפריעים לאחרים.

חשוב לאבחן לקויות למידה מוקדם ככל האפשר על מנת לגבש יחד עם ההורים אסטרטגיות למידה יעילות.

מאפיינים היכולים להעיד על לקות למידה כלשהי הם שפת דיבור מאוחרת, בעיות בזכירה של אותיות, היפוך אותיות ג' ז', שגיאות חוזרות, קצב קריאה איטי או קריאה לא נכונה, בעיות בחשבון, בעיות בזיכרון לוח הכפל, קושי בספירת רצפים מ-1 עד -10 ועוד.

כדי שהאבחונים יוכרו ע"י בתי הספר יש לבצע האבחונים אצל מאבחן דידקטי מוסמך או פסיכולוג חינוכי מומחה.
סוג האבחון יקבע בהתאם להמלצת ביה"ס, המלצת הצוות המקצועי במכון והחלטת ההורים. בד"כ בכיתות הנמוכות ניתן להסתפק באבחון דידקטי (מבוצע ע"י מאבחן דידקטי מוסמך) אך בחטיבה ובתיכון נדרש בד"כ אבחון פסיכו-דידקטי (המבוצע ע"י פסיכולוג חינוכי מומחה).